Stap 2: publiek- Met wie in gesprek?
Heb je bepaald wat de doelen zijn? Bepaal dan in stap 2 wie je wilt aanspreken. Scroll naar beneden om de vragen te doorlopen.
Vragen
Hulpmiddelen
Online hulpmiddelen
- Publiekswaaier. Deze waaier kun je ophalen bij Team Communicatie.
- Citisens heeft de betrokkenheid van inwoners in Hoorn per wijk geanalyseerd en in kaart gebracht. Bekijk deze analyse en uitleg om een beter beeld bij je publiek te krijgen en hoe je ze kunt betrekken: - Uitleg betrokkenheidsprofielen. - Analyse betrokkenheid in Hoorn per wijk en vergelijking met andere gemeenten.
Offline hulpmiddelen
- Factor C, actorenanalyse >. De actorenanalyse geeft een eerste beeld van het traject. Hoe complex is de interne omgeving? Hoeveel externe stakeholders zijn er? Het is ook de basis voor een krachtenveldanalyse > en de ringen van invloed >. Hierin bepaal je invloed heeft op jouw plan of project en welke rol een doelgroep heeft.
Voorbeelden
Factor C Grote Waal
Voor de herstart van de Grote Waal werd een Factor C sessie georganiseerd met het programmateam en externe partners. Hieruit kwam naar voren dat vooral actieve bewoners/initiatiefnemers een grote ambassadeursrol hebben. Maar er moet ook meer aandacht komen voor kwetsbare groepen zoals ouderen.
Factor C herinrichting Venenlaan
Voor het project herinrichting van de Venenlaan is een Factor C stakeholdersessie georganiseerd met het projectteam. Het team identificeerde meer dan veertig stakeholders die een belang hebben bij het project. Hieruit kwam onder andere naar voren dat prioriteit gegeven moest worden aan het betrekken van partijen die voorzieningen onder de grond leveren (zoals PWN, Liander en de Gasunie)
Aanspreken tijdens de verkiezingen
Huis-aan-huis zijn brieven bezorgd om mensen te informeren over de gemeenteraadsverkiezingen. Iedere wijk kreeg een andere brief. Afhankelijk van de kleurprofielen volgens het SmartAgent/BSR model.