Stap 4: onderwerp - Waarover in gesprek?
In stap 4 bepaal je waar we het over gaan hebben.
Vragen
- Wat zijn de publieksvra(a)g(en) die nodig zijn om uiteindelijk je participatiedoel en project- of beleidsdoel te halen? Wat wil je van de mensen die je gaat betrekken weten en heb jij nodig voor je plan? Dit kunnen verschillende vragen voor diverse groepen zijn. Dit kun je met je team of communicatieadviseur bespreken.
- Vertaal beleidstaal naar publiekstaal.
Hulpmiddelen
- Factor C: kernboodschap >. De kernboodschap slaat de brug tussen de beleving van de doelgroep en je eigen bedoeling. Met behulp van de kritiek-repliek-sessie kun je een goede kernboodschap formuleren. De kernboodschap bevat typisch drie elementen: het standpunt, de onderbouwing en de actie.
- Maak gebruik van Smart Agent/BSR kleurmodel (Word) > om te bepalen hoe mensen kijken naar de overheid of naar veranderingen in hun buurt. Zo vind je de juiste toon voor je kernboodschap richting de doelgroep.
Voorbeelden
LaatjeHoorn!
Voor de programma’s Grote Waal en Hoorn-Noord/Venenlaankwartier werd een aparte slogan bedacht om alle wijkbewoners te bereiken. De slogan sluit aan bij de belevingswereld van bewoners. De slogan maakt duidelijk dat zij hun mening kunnen geven over de leefbaarheid in de wijk.
Masterplan wattes?
Vraag je bewoners om mee te denken over het masterplan verkeer voor Hoorn? De kans is groot dat je maar een kleine groep mensen bereikt. Stel je de vraag of mensen mee willen denken over het gevaarlijke kruispunt bij hun om de hoek? Dan zul je zien dat je veel meer mensen bereikt. Deel je grote vraag dus op in kleinere concrete vragen.
Campagne transformatie zorg
De beleidsdoelstelling van de gemeente is dat we inwoners meer eigen verantwoordelijkheid geven en stimuleren om op eigen kracht in de eigen omgeving zorg en ondersteuning te vinden. In 2018 is er een publiekscampagne gestart met de slogan: op eigen kracht, dichtbij of samen met 1.Hoorn. De campagne vertelt verhalen van inwoners met een zorgvraag (bijvoorbeeld eenzaamheid) en hoe zij te maken krijgen met de manier waarop in Hoorn de zorg is geregeld.