Stap 5: gespreksvorm - Hoe in gesprek?
In deze stap kies je passende gespreksvormen. Scroll naar beneden om de vragen te doorlopen.
Vragen
Hulpmiddelen
Online hulpmiddelen
- Participatietrap met gespreksdoelen.
- Op het intranet delen we verschillende gespreksvormen (pdf) >.
- Ontdek gespreksvormen voor jouw doel via de online Participatiebox >.
- Databank met methoden >.
- 56 ideeën voor online participatie (pdf van Ministerie van VWS) >.
Offline hulpmiddelen
- Participatiebox: middelen uit deze box kun je afstemmen op leefstijlen van SmartAgent. Je kunt deze box ophalen bij Team Communicatie.
Voorbeelden
Online informatieavond bestemmingsplan
Een regiogemeente organiseerde een digitale informatieavond/webinar over een bestemmingsplan. De deelnemers konden daarbij live hun vragen stellen. De presentatie werd door deelnemers gevolgd via Teams Webinar. Ook werd de webinar live gestreamd op Facebook, omdat iedereen in de gemeente kan meedenken. De wethouder presenteerde de webinar zelf en hij wisselde zijn webcambeeld (portretstand) af met de voorbereide presentatie. Voor de rol van moderator werd de gebiedsregisseur/projectleider gevraagd. Hij stond de wethouder inhoudelijk bij en beantwoordde vragen die live gesteld werden. Er waren 100 deelnemers/kijkers; meer dan normaal bij een bijeenkomst in een zaaltje.
Online wijksafari
De gemeente Blaricum zag af van de fysieke wijkwandeling om aandachtspunten in de openbare ruimte op te halen met bewoners. Zij besloten dit te organiseren via 'Maptionaire'. Dit is een soort online enquête via een plattegrond. Deelnemers konden op de map hun aandachtspunten aangeven en deze zijn ook inzichtelijk voor anderen. Het was een groot succes: in totaal reageerden ruim 160 bewoners, waar normaal 100 deelnemers bij een wijksafari aanwezig zijn.
Kinderen op onderzoek
Ruim 150 kinderen uit Hoorn-Noord en Venenlaankwartier hebben meegedaan aan een onderzoek over hun wijk en de speelmogelijkheden. Ze kregen telefoons met een speciale fotoapplicatie (Lomap) waarmee ze in beeld en woord hun mening konden geven. Ze maakten foto’s van plekken waar ze graag spelen en van plekken waar ze zich niet prettig voelen. Bij de foto’s gaven ze aan of ze positief of negatief waren over een plek en waarom. Deze digitale manier van je omgeving in beeld brengen is vergelijkbaar met het voorbeeld van de online wijksafari. Dit voorbeeld vond voor de coronatijd plaats en werd afgerond met groepsinterviews. Daarin vertelden kinderen over hoe ze hun wijk beleven en wat er nodig is om het voor hen nog fijner te maken. Hier is natuurlijk ook een digitale variant voor te bedenken.
Online bijeenkomst Draafsingel
Collega's organiseerden een online bijeenkomst voor bewoners van een deel van de Draafsingel en de Willemsweg. Tijdens deze bijeenkomst gaven we uitleg over de aanpak van de rioolvervanging en herinrichting in de wijk en deze straten. Via de chat konden bewoners hun vragen stellen en knelpunten in de straat doorgeven. We gebruiken de webinarversie van Teams (genaamd livegebeurtenis) voor deze online bijeenkomsten. Samen met een aantal collega's van projectmanagement en informatiemanagement hebben we hier vooraf flink mee geoefend. We hebben een heldere instructie gemaakt voor de deelnemers, de presentoren en moderators.